Rejestr zmian


Artykuł z dnia: "2019-05-13 08:30:00"
Rejestry, ewidencje i archiwa - zasady udostêpniania danych

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych posiada między innymi następujące zbiory danych osobowych wytworzone w wyniku jego działalności:

  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie uprawnieÅ„ okreÅ›lonych w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach bÄ™dÄ…cych ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 roku, poz. 276 z pożan. zm.) oraz wczeÅ›niej obowiÄ…zujÄ…cych ustaw,
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków o potwierdzenie okresów Å›wiadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i zwiÄ…zków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiÄ…zujÄ…cych do kwietnia 1989 r. lub niewykonywania pracy w okresie przed 4 czerwca 1989 r. na skutek represji politycznych na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1270 z póżan. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie Å›wiadczenia pieniężcnego dla robotników przymusowych okreÅ›lonego w ustawie z dnia 31 maja 1996 roku o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III RzeszÄ™ i ZwiÄ…zek Socjalistycznych Republik Radzieckich (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 1001 z póżan. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków skÅ‚adanych na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2015 roku o dziaÅ‚aczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 roku poz. 690 z póżan. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków skÅ‚adanych na podstawie ustawy z dnia 7 maja 2009 roku o zadośćuczynieniu rodzinom ofiar zbiorowych wystÄ…pieÅ„ wolnoÅ›ciowych w latach 1956-1989 (Dz. U. z 2009 roku Nr 91 poz. 741),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków skÅ‚adanych na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o Å›wiadczeniu pieniężcnym i uprawnieniach przysÅ‚ugujÄ…cych cywilnym niewidomym ofiarom dziaÅ‚aÅ„ wojennych (Dz. U. z 2006 roku Nr 249, poz. 1824, z póżan. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków skÅ‚adanych na podstawie ustawy z dnia 2 wrzeÅ›nia 1994 r. o Å›wiadczeniu pieniężcnym i uprawnieniach przysÅ‚ugujÄ…cych żcoÅ‚nierzom zastÄ™pczej sÅ‚użcby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach wÄ™gla, kamienioÅ‚omach, zakÅ‚adach rud uranu i batalionach budowlanych (tekst jednolity Dz. U. 2014 poz. 1373 z póżan. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków skÅ‚adanych na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o szczególnych zasadach, warunkach i trybie mianowania na wyżcsze stopnie wojskowe żcoÅ‚nierzy uczestniczÄ…cych w walkach o wolność i niepodlegÅ‚ość Polski podczas II wojny Å›wiatowej i w okresie powojennym (Dz. U. Nr 72 z 1999 roku poz. 804 z póża. zm.),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ustawy o orderach i odznaczeniach z dnia 16 pażadziernika 1992 roku ( Dz. U. z 2018 roku poz. 400, 730, 1567),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ustawy z dnia 17 pażadziernika 2003 roku o ustanowieniu Krzyżca ZesÅ‚aÅ„ca Sybiru (Dz. U. z 2003 r. Nr 225, poz. 2230),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ustawy z dnia 15 czerwca 2018 roku o ustanowieniu Medalu Stulecia Odzyskanej NiepodlegÅ‚oÅ›ci (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1546),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie Decyzji Kierownika UrzÄ™du do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 5 lipca 2006 roku w sprawie przyznawania kombatantom dyplomu honorowego - Patent u201eWeteran Walk o Wolność i NiepodlegÅ‚ość Ojczyznyu201d,
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ZarzÄ…dzenia Kierownika UrzÄ™du do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 31 lipca 2006 roku o wprowadzeniu regulaminu nadawania Odznaki PamiÄ…tkowej u201eWeteran Walk o NiepodlegÅ‚ość",
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie Decyzji Kierownika UrzÄ™du do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 25 stycznia 2005 roku w sprawie ustanowienia odznaki okolicznoÅ›ciowej o nazwie Medal "Pro Memoria" (nadawanie zostaÅ‚o wygaszone),
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ZarzÄ…dzenia Kierownika UrzÄ™du do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 1 wrzeÅ›nia 2011 roku w sprawie ustanowienia odznaki okolicznoÅ›ciowej o nazwie Medal "Pro Patria",
  • akta administracyjne zwiÄ…zane z rozpatrywaniem wniosków na podstawie ZarzÄ…dzenia Szefa UrzÄ™du do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 25 czerwca 2018 roku o ustanowieniu odznaki okolicznoÅ›ciowej o nazwie Medal "Pro Bono Poloniae",
  • inne akta zwiÄ…zane z realizacjÄ… przez UrzÄ…d zadaÅ„ i kompetencji na podstawie przepisów prawa.

W archiwum Urzędu przechowywana jest takżce dokumentacja osób, które starały się o członkostwo (w istniejącym w latach 1949-1990) Związku Bojowników o Wolność i Demokrację i istniejącym obecnie Związku Kombatantów RP i Byłych Więżaniów Politycznych.

Zasady udostępniania

Udostępnianie informacji/dokumentacji/danych przechowywanych w Urzędzie do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych następuje zgodnie z przepisami:

  • RozporzÄ…dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwiÄ…zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepÅ‚ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
  • ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. (Dz. U z 2018 roku, poz. 1000),
  • ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia 2001 r. o dostÄ™pie do informacji publicznej (t. j. Dz. U. z 2018 roku, poz. 1330 z póżan. zm.),
  • ustawy z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t. j. Dz. U. z 2019 roku poz. 553),
  • wewnÄ™trzne przepisy kancelaryjno-archiwalne UdSKiOR.

Dokumentacja/informacja jest udostępniana na potrzeby pracowników Urzędu, instytucji, z którymi Urząd współpracuje (sądy, prokuratura instytucje emerytalno-rentowe, Instytut Pamięci Narodowej, urzędy i organy samorządu w sprawach dotyczących naszych beneficjentów), oraz osób, których akta dotyczą. W przypadku śmierci beneficjenta mogą wystąpić z wnioskiem najbliżcsi krewni (np. małżconek, dzieci, kolejni krewni) lub spadkobiercy u2013 pod warunkiem udokumentowania pokrewieństwa bądża otrzymania spadku, osoby będące reprezentantami strony postępowania u2013 adwokaci, radcy prawni u2013 w oparciu o przekazane upoważcnienie.

Z zasobu korzystają takżce prowadzący prace badawcze, historycy, magistranci i doktoranci oraz dziennikarze itp. (wymagana jest rekomendacja instytucji badawczej, pod patronatem której powstaje praca, zaświadczenie z uczelni, towarzystwa naukowego lub historycznego, wydawnictwa lub redakcji), bądża innej instytucji lub urzędu patronującego np. pracy badawczej związanej z upamiętnieniem mieszkańców zasłużconych dla lokalnej społeczności itp.,

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, jako organ administracji centralnej, nie jest placówką naukowo-badawczą ani instytucją powołaną do prowadzenia przekrojowych kwerend archiwalnych, czy samodzielnych badań historycznych dotyczących losów polskich żcołnierzy i kombatantów oraz osób represjonowanych, czy działaczy opozycji antykomunistycznej.

Wniosek o udostępnienie danych/dokumentów/informacji powinien zawierać cel udostępnienia i sposób wykorzystania ww. informacji/dokumentacji. Dokładne dane osoby poszukiwanej, której dokumentacja/informacja dotyczy.

Procedura wyszukiwania w naszym zasobie prowadzona jest w oparciu o podanie danych według niżcej wymienionych kryteriów:

  • kombatant/kombatantka/osoba poszukiwana,
  • imiÄ™, nazwisko, (takżce nazwisko panieÅ„skie u2013 jeÅ›li dotyczy),
  • data urodzenia,
  • imiÄ™ ojca,
  • imiÄ™ matki i nazwisko panieÅ„skie,
  • ostatni adres zamieszkania,
  • data Å›mierci.

Gdy kombatant/kombatantka zmarł/a jako wdowiec/wdowa lub rozwiedziony/a należcy ten fakt podać.

Jeśli pozostała wdowa/wdowiec po kombatancie/kombatantce/osobie poszukiwanej należcy takżce podać jej dane osobowe według niżcej wymienionych kryteriów:

  • imiÄ™, nazwisko (takżce nazwisko panieÅ„skie u2013 jeÅ›li dotyczy),
  • data urodzenia,
  • imiÄ™ ojca,
  • imiÄ™ matki i nazwisko panieÅ„skie,
  • ostatni adres zamieszkania,
  • data Å›mierci.

Podanie jak największej ilości danych z ww. schematu ułatwia sprawne odszukanie dokumentów (informacji) dotyczących poszukiwanej osoby.

Prosimy o podanie w korespondencji numeru telefonu i adresu e-mail u2013 przyspieszy to kontakt w przypadku konieczności dodatkowego wyjaśnienia/uzupełnienia danych oraz adresu zamieszkania/ adresu do korespondencji.

Do wniosku o udostępnienie powinny być dołączone kopie dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane w wystąpieniu u2013 najbliżcsze i bezpośrednie pokrewieństwo w przypadku śmierci beneficjenta/osoby poszukiwanej, pełnomocnictwa, rekomendacje i zaświadczenia instytucji naukowych itp. Osoba, której akta/dane dotyczą nie musi składać dodatkowych dokumentów.

Wniosek powinien być podpisany odręcznym podpisem i nadesłany na adres Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty (nie drogą elektroniczną) bądża za pośrednictwem platformy e-PUAP z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.

Zapytania ogólne należcy kierować na adres poczty elektronicznej Urzędu: info@kombatanci.gov.pl.